Bandmimé

Heyerdahl og Anna Monrad

Fire praksisuker endte opp med en teknoversjon av Mestertyven Arve Brakars Halling og en fantastisk kreativ bandmiméforestilling av en av Anna Monrads fortellinger, og det på selveste Heyerdahl-markeringen i KulturArena Bjørkelangen! Sammen med elever ifra 7.trinn på Bråte skole har dramastudentene Hanna, Anne og Andreas ifra OsloMet utviklet en feiende flott fremvisning under veiledning av Juliane i Bygdetruppen. Vi håper på gjentakelse, for dette var gøy!

 

Interessert i mer info om prosjektet? Her kan du lese et leserinnlegg som sto i Indre Akershus Blad 16.november 2018:

Vi hører Mestertyven Arve Brakars halling dundre mellom veggene i kultursalen på Hemnes, og bare føtter som klasker i gulvet. Det er elever fra 7.trinn på Bråte som har litt annerledes undervisning for tida. Sammen med studenter ifra Universitetet OsloMet skaper de et bidrag til konsertforestillingen om Anders Heyerdahl som skjer på fredag i KulturArena på Bjørkelangen. Sammen med kor og leikarring skal de opptre i kultursalen og hylle den lokale folkemusikeren på sin egen måte.
I fire uker har studentene og elevene vært sammen. Dette er et praksisprosjekt gjennom Aurskog-Høland bygdetun med Juliane Husvik Sukkestad som praksisveileder. Studentene skal bli dramapedagoger og har museet som praksisplass. Målgruppa er barnetrinnet, så hva er ikke bedre enn å få prøve seg på en hel klasse, ja, faktisk to! Disse fire ukene har studentene hatt 5. og 7. trinn, samt Sal og Scene -klassene. Seks av 7.trinnselevene har valgt å bli med helt fram til forestilling. Det skal bli spennende!
Det er ikke først gang det er praksisstudenter på bygdetunet. Det er faktisk tredje runde siden i fjor høst. Bråte skole har hatt glede av studentene tidligere. I fjor var elever med på et prosjekt med temaet skole, hvor elevene intervjuet familiemedlemmer om deres skolehverdag. Det hele endte opp med et vandreteater som het «Frøken Bolstad og Tidsportalen». Andre runde praksisstudenter var på besøk på Bjørkelangen videregående skole, Hemnes sykehjem og Aurskog Eldresenter med formidlingsopplegget «Helse på spill». Dette er et undervisningsopplegg laga for videregående skole med fokus på helsens historie de siste 200 år.
Så hvorfor ha praksis på museum? Museet har som hovedformål å være en formidler av egen kulturarv, og det til alle aldersgrupper og gjennom ulike metoder. Historiefortelling, rollespill og refleksjon gjennom ulike øvelser er noe både museumsformidleren og dramapedagogen kjenner til, og bruker i sin hverdag. Aurskog-Høland bygdetun har i tillegg til omvisninger og vandreteater, også tilbud innen Den Kulturelle Skolesekken og Den Kulturelle Matpakka. Bygdetruppen Teater er ansvarlig for disse og bidrar også som samarbeidspartner for studentene.
Hestesko, spinneteiner og andre rare gjenstander har sneket seg inn i 7.trinn sin undervisning, lånt fra bygdetunet. Disse er med på å gi et hverdagsbilde av livet som Heyerdahl tok utgangspunkt i da han skrev musikk. «Sett et sopelime på tunet, og du vil være trygg for trollkjerringer» og andre råd fra overtro har vi snakket om og tatt med oss inn i det vi har skapt sammen. En egen teknokversjon av Arve Brakars halling og en gammel eventyrfortelling nedskrevet av Anna Monrad fra Nes er noe av det elevene skal dele med publikum på fredag. Et stykke lokal kulturarv som de har fått på innsida.
Juliane Husvik Sukkestad

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *